سلستین در ایران بازیگر معروفس به قیمت میلیاردی خرید

نسبتاً ناشناخته باقی مانده است به عنوان مثال مور و جامی  یک مدل سنتزی اولیه برای رسوب سلستین در ایران استرانسیوم در پایه سازند آسماری پیشنهاد کردند.

بر خلاف، مشاهدات تجربی و میدانی دقیق انجام شده توسط هانور (2004) نشان می‌دهد که بیشترین مقدار Sr از آب دریا به صورت فازهای سولفات پراکنده در طول مرحله هالیت تبخیر حذف می‌شود.

همچنین نژادداد و آفتابی (1389) معتقدند استرانسیوم آزاد شده از فرآیندهای دولومیتیزاسیون منجر به کانی سازی اولیه سلستیت در قسمت میانی سازند آسماری می شود.

با این حال، همانطور که در هانور، 2000، هانور، 2004 توضیح داده شد، چنین مکانیسم‌هایی نمی‌توانند به آسانی بارش مقادیر زیادی از سلستیت را توضیح دهند با توجه به این نکات، در کار حاضر ویژگی‌های زمین‌شناسی.

کانی‌شناسی و ژئوشیمیایی کانی‌سازی Sr در منطقه ابوالفرس را با دیگر نهشته‌های اصلی سلستیت مرتبط با کربنات دریایی و رسوبات تبخیری کمربند چین‌خورده زاگرس ترکیب کردیم.

سلستین

بسته شدن اقیانوس نئوتتیس و متعاقب آن برخورد قاره بین صفحات ایران و حاشیه قاره آفریقا عربی در طول دوره سوم منجر به تشکیل سه واحد اصلی روند شمال غربی-جنوب شرقی در غرب و جنوب غربی ایران شد.

(شکل 1a). آنها عبارتند از: (1) کمربند ماگمایی ارومیه دختر، (2) منطقه دگرگونی سنندج-سیرجان (تقسیم شده به قسمت های جنوبی و شمالی؛ قاسمی و تالبوت، 2006)، و (3) کمربند چین خوردگی و رانش زاگرس (ZFTB).

نمونه‌ها از 5 کیلومتری رخنمون کانسار ابوالفرس در ضلع غربی تاقدیس بنگستان جمع‌آوری شد. به منظور توصیف صحیح ترکیبات شیمیایی نمونه‌ها، نمونه‌های کمتر تغییر یافته و شکسته انتخاب شدند.

نمونه‌ها به دو نیم تقسیم شدند که یک قسمت آن برای آنالیزهای پتروشیمی شامل عناصر اصلی و کمیاب و قسمت دیگر برای بررسی کانی‌شناسی شامل مشاهدات میکروسکوپی، XRD و آنالیزهای طیف‌سنجی لیزری رامان است.

برای کانی شناسی انبوه نمونه های سنگ معدنی که توسط آنالیز XRD تعیین می شود  یکنواخت است.

سلستیت همه جا در نمونه ها رخ می دهد. علاوه بر این، کلسیت و دولومیت در مقادیر عمده تا متوسط ​​وجود دارند .

از نظر مورفولوژیکی، سه نوع اصلی رخداد سلستیت شامل  بافت لایه عظیم وجود دارد که نشان دهنده جایگزینی سنگ آهک جلبکی با کانی های سلستیت است که معمولاً در پایین ترین قسمت های مواجهه سنگ ابوالفارس یافت می شود.