پروفیل آلومینیوم سنگین ساده سبک

آلومینیوم یکی از فلزاتی است که از دل زمین استخراج می شود. این فلز از گذشته دور، حتی قبل از میلاد حضرت مسیح استفاده می شده. امروزه بسیار بیشتر از قرن های قبلی فلز آلومینیوم نقش گسترده تری در زندگی انسان پیدا کرده است. آلومینیوم در ساخت بدنه ی خودرو و هواپیما، قطعات کامپیوتر، در و پنجره ها، پروفیل آلومینیوم سنگین، پروفیل آلومینیوم سبک و… کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم به انواع پروفیل آلومینیوم اشاره کنیم.

پروفیل آلومینیوم سنگین ساده سبک

پروفیل آلومینیوم سنگین

پروفیل آلومینیوم سنگین آلومینیوم فلزی نقره ای رنگ است که فلزی نرم، منعطف و با جلای فلزی می باشد. مهم ترین ویژگی فلز آلومینیوم سبک بودن وزن آن است. اصلی ترین کاربرد پروفیل آلومینیوم در ساختمان سازی می باشد. اصولا معنی لغوی پروفیل ثبات مقطع در طولی آشکار است.

برای ساخت پروفیل آلومینیوم مروغوب در ابتدا بیلت آلومینیوم که یکی از مواد اولیه ساخت پروفیل آلومینیوم است را در فشار بسیار زیاد و دمای مطلوب ساخت پروفیل قرار می دهیم. ماده ی اولیه را در قالب های مخصوص گذاشته تا به اشکال مد نظر در آید. در نتیجه ی تمام این کارها پروفیل آلومینیوم ساخته می شود.

پروفیل های آلومینیوم به خاطر وزن سبک، انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب، عدم زنگ زدگی، جایگزین خوب آهن آلات شده است. علاوه بر این پروفیل های آلومینیومی تبادل دمایی بالاتری به نسبت آهن دارند. پروفیل های آلومینیومی غیر قابل اشتعال هستند که این ویژگی آن ها سبب شده که در آشپزخانه علل خصوص در پنجره های آشپزخانه از پروفیل های آلومینیومی استفاده شود. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد پروفیل های آلومینیومی زیبایی و جلوه شکیل بودن آن ها است به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می دهند در ساخت پنجره های خانه ی خود از پروفیل های آلومینیومی استفاده کنند.

از پروفیل های آلومینیومی علاوه بر ساخت در پنجره های ساختمانی در ساخت ظرف های نسوز، در تجهیزات پزشکی، جواهر سازی، تولید انواع باتری، صنایع مواد و متالوژی، ماشین های مختلف و تجهیزات ماشین ها، صنایع الکتریکی و برقی، قوطی سازی و بسته بندی و… استفاده ی بسیار گسترده ای می شود.

پروفیل های آلومینیومی همانند خیلی از وسایل و مواد، انواع متفاوتی دارند. که می توان آنها را به سه دسته ی پروفیل آلومینیومی سنگین، پروفیل آلومینیومی ساده و سبک تقسیم بندی کرد. که در ادامه ی مطلب های پایین به صورت تخصصی راجب هر کدام از آن ها صحبت خواهیم کرد.

پروفیل های آلومینیومی سنگین: این نوع پروفیل به شکل های صنعتی و ساختمانی در حال حاضر قابل عرضه می باشد. پروفیل های آلومینیومی سنگین در صنعت آلومینیوم سازی با درجه حرارت و فشار بسیار بالا تولید می شوند. در ساخت این محصول از ورق سیاه با ضخامتی در حدود بالاتر از 1/5 میلی متر استفاده می شود. پروفیل های آلومینیومی سنگین به دو صورت مقطع مربع و مقطع مستطیل شکل ساخته می شوند.

پروفیل آلومینیوم ساده

پروفیل آلومینیوم ساده پروفیل های آلومینیومی ساده معمولا وزن کمی دارند. تفاوت پروفیل های آلومینیومی ساده در شکل و ساخت مقطع پنجره ها می باشد. پروفیل آلومینیوم ساده دو نوع مهم دارد که شامل پروفیل اس تی و کرونت می باشد.

مزایای پروفیل آلومینیومی اس تی خیلی بیشتر از پروفیل آلومینیومی کرونت است. امروزه اغلب در ساخت در و پنجره های ساختمانی از پروفیل اس تی استفاده می شود و دیگر کسی از پروفیل کرونت در ساخت در و پنجره استفاده نمی کند. بنابراین پروفیل آلومینیومی کرونت در صنایع ساختمانی آن چنان کاربردی ندارد.

چرا که پنجره هایی که از جنس پروفیل کرونت می باشند، عایق مناسبی در برابر صدا نیستند و با توجه به زندگی های امروزی که اکثرا در کوچه و خیابان ها آلودگی صوتی زیادی وجود دارد اصلا استفاده از پنجره هایی از جنس پروفیل آلومینیومی کرونت پیشنهاد نمی شود. به علاوه به دلیل عایق نبودن پنجره های کرونت، گرد و غبار ها نیز وارد خانه ی شما می شوند.

یکی دیگر از معایب پنجره های پروفیل آلومینیومی کرونت علاوه بر نبودن عایق بندی مناسب، نبودن چفت و بست محکم است. که به مرور زمان قفل و بست پنجره های پروفیل کرونت سست می شود و درد سر باز و بسته کردن پنجره را نیز به معایب خود اضافه می کند.

برعکس این قضیه، پنجره های پروفیل آلومینیومی اس تی یراق آلاتی بسیار با کیفیت تر به نسبت پروفیل آلومینیوم کرونت دارند، که این موضوع سبب می شود این نوع پنجره ها سالیان سال استحکام و کیفیت روز اول خود را دارا باشند. از آنجایی که در ساخت این نوع پروفیل از نوارها و لاستیک های به خصوصی استفاده می شود، پس این امکان را می دهد که نسبت به پروفیل آلومینیومی کرونت عایق مناسب تری باشد و شما را از شر آلودگی های صوتی بیرون از خانه و گرد و غبار ها راحت کند.

افزون بر آلومینیوم ساده در ساخت در و پنجره های ساختمانی از آلومینیوم ترمال بریک و چوب آلومینیوم هم در ساخت پنجره ها استفاده می شود.

پنجره ی آلومینیوم ترمال بریک: در این نوع پروفیل یک تسمه از جنس پلی آمید قرار می دهند که تحمل حرارت های بسیار زیاد را به قابلیت های پروفیل ترمال بریک اضافه می کند. پروفیل آلومینیومی ترمال بریک ویژگی برودت هوا تا 50 درجه ی سانتی گراد را دارا می باشد. همچنین با وجود تسمه ای از جنس پلی آمید عایق بسیار خوبی است. پنجره های پروفیل ترمال بریک در برابر شرایط جوی و آب هوایی مختلف به خوبی عمل کرده اند. علاوه بر قابلیت هایی که گفته شد این نوع پروفیل در رنگ های جذاب و متفاوت به بازار عرضه می شود که به همین دلیل کسانی که علاقه به پنجره های رنگی دارند را پروفیل آلومینیومی ترمال بریک به خود جذب می کند.

پنجره ی چوب آلومینیومی: این نوع از پنجره ها از یک پروفیل ترکیبی ساخته شده اند. لایه ی داخلی پنجره های چوب آلومینیومی از چوب و لایه ی خراجی آن ها از جنس آلومینیوم است که لایه ی خارجی به لایه داخلی متصل می شود. چوب عایقی مناسب است و آلومینیوم ظرافت و استحکام خاصی دارد که همین امر سبب شده که پنجره های چوب آلومینیوم بسیار کاربردی و خاص و زیبا باشند.

پروفیل آلومینیوم سبک

پروفیل آلومینیوم سبک یکی دیگر از انواع پروفیل که می خواهیم به آن اشاره کنیم پروفیل آلومینیوم سبک می باشد. یکی از تفاوت های حائز میان پروفیل آلومینیوم سبک و پروفیل آلومینیوم سنگین ورقی است که در ساخت این دو استفاده می شود. در ساخت ورق پروفیل آلومینیوم سنگین از ورق سیاه استفاده می شود در صورتی که در ساخت پروفیل آلومینیوم سبک از ورق آلومینیوم سبک استفاده می شود.

تفاوت بعدی که بین ورق پروفیل آلومینیوم سبک و سنگین به چشم می خورد؛ ضخامت آن ها است. پروفیل آلومینیوم سبک ضخامتی در حدود 1/5 میلی متر دارد در حالی که ضخامت پروفیل آلومینیوم سنگین به مراتب بالا تر از 1/5 میلی متر است. این ضخامت سبب شده که پروفیل آلومینیوم سبک، به نسبت پروفیل آلومینیوم سنگین فشار کمتری را تحمل کند و زودتر از نوع سنگین آن دچار تغییر شکل می شود.

اصولا به پروفیل های آلومینیومی که از ورق نازک که به طور عمده از ورق روغنی در ساخت آن ها استفاده می‌شود و ضخامتی کمتر از 1/5 میلی متر دارند، پروفیل آلومینیوم نوع سبک گفته می شود. ورق های روغنی استفاده شده در پروفیل آلومینیوم سبک طی مکانیسم ویژه ی نور سرد به وجود می آیند. استفاده از فرایند کشش سرد در ساخت پروفیل آلومینیوم سبک باعث شده که مقاطع تولیدی با هزینه ایی کمتر، انرژی ساخت بسیار پایین تر، کیفیتی مطلوب و سرعت تولید بسیار بالا به تولید برسند. خاصیت کشش سرد باعث شده که این پروفیل آلومینیوم قابلیت و ویژگی های زیر را داشته باشد.

ویژگی های اساسی پروفیل های سبک نسبت به دیگر پروفیل ها شامل: ابعاد مختلف و گوناگون، انعطاف و خاصیت شکل پذیر بودن بسیار بالا، خاصیت آبکاری، جوش پذیری زیاد و رسانای جریان الکتریکی بودن است. این ویژگی های خارق العاده باعث شده که پروفیل آلومینیوم سبک در صنایع دوچرخه سازی، ساخت لوازم خانگی، کانتینر سازی، صنایع کشاورزی، خودرو سازی و اسلحه سازی بسیار خوش بدرخشد.

خرید و فروش پروفیل آلومینیوم

خرید و فروش پروفیل آلومینیوم امروزه خرید و فروش پروفیل های آلومینیوم در ساختمان سازی، صنایع تولیدی، صنایع کنسرو سازی و…، بسیار بیش از پیش شده است. تا جایی که شما به بسیاری از مشاغل امروزی نگاه کنید، آلومینیوم و پروفیل های آلومینیومی نقش به سزایی در آن شغل ایفا کرده است. از یک بقال گرفته که تمام کنسروهای قابل فروشش در قوطی های آلومینیومی قرار گرفته تا مهندسی که وسایل کاربردی ماشین حساب مهندسی اش از آلومینیوم تهیه شده، حتی مدیری که در لپ تاپ و صندلی اداری اش از قطعات آلومینیومی استفاده شده و یا پزشکی که در اکثر تجهیزات پزشکی اش آلومینیوم قرار دارد و… . این کاربرد گسترده ی فلز آلومینیوم سبب شده که این فلز سومین فلز پرکاربرد در دنیا شناخته شود و به تبع که این کاربرد های بی شمار باعث افزایش خرید و فروش آلومینیوم در دنیا شده است.

چنانچه شما قصد خرید پروفیل آلومینیومی دارید می توانید پروفیل آلومینیومی مد نظر خود را از شرکت های سازنده ی پروفیل آلومینیومی تهیه فرمایید و یا اگر امکان رفتن به شرکت ساخت پروفیل آلومینیوم را ندارید می توانید از طریق شعب شرکت های آلومینیوم سازی و مراکزی که به فروش قطعات و پروفیل های آلومینیومی می پردازند، اقدام به خرید پروفیل آلومینیومی مد نظر خود کنید.

علاوه بر خرید حضوری بسیاری از شرکت های آلومینیوم سازی و شرکت های دیگر به صورت آنلاین نیز به فروش قطعات آلومینیومی می پردازند، پس شما می توانید به صورت آنلاین به وبسایت های فروش قطعات و پروفیل های آلومینیومی رفته و آن چیزی که می خواهید از قطعات آلومینیومی داشته باشد را خریداری فرمایید.

البته لازم به ذکر می باشد که خیل عظیمی از سایت های خرید و فروش اینترنتی از طریق این وبسایت ها اقدام به کلاه برداری از مشتریان نا آگاه خود می کنند. پس برای خرید اینترنتی خود حتما مطلع شوید که این سایت ها معتبر اند یا خیر و اینکه مجوز های کسب و کار اینترنتی از سمت وزارت کار و رفاه کشور ایران، پروانه ی کسب و کار و دیگر مجوز های لازم برای خرید و فروش اینترنتی را دارا هستند یا خیر.

قیمت پروفیل آلومینیوم

قیمت پروفیل آلومینیوم از قدیم هم گفته اند که هر چقدر پول بدی همان قدر هم آش می خوری! بنابراین قیمت خرید پروفیل آلومینیوم هم وابسته به کیفیت آن است و هر چقدر کیفیت یک کالای تولید شده بهتر و مرغوب تر باشد به طبع قیمت گزاف تری نیز خواهد داشت. پس اگر شما به دنبال پروفیل آلومینیومی با کیفیتی می باشد، مسلما باید هزینه ی بیشتری نیز صرف خرید پروفیل آلومینیومی خود بکنید. اگر هم فقط می خواهید پروفیل آلومینیومی کار راه انداز و ساده تری بخرید، نیازی نیست که پول زیادی برای خریدش بدهید.

چنانچه به دنبال خرید پروفیل آلومینیوم با قیمت مناسب هستید، بهتر است پروفیل آلومینیومی خود را از درب کارخانه ی ساخت آلومینیوم تهیه کنید تا از پرداخت هزینه های سود و ارزش افزوده که مراکز فروش پروفیل های آلومینیومی بر روی قیمت محصولات خود قرار می دهند، رهایی یابید و پروفیل آلومینیومی خود را به قیمت معقولانه تری خریداری فرمایید.

یکی دیگر از راه های پیشنهادی برای ارزان تر خریدن پروفیل آلومینیومی، خرید پروفیل آلومینیومی دست دوم اما سالم می باشد. با این کار شما تقریبا نصف قیمت پروفیل آلومینیومی نو، می توانید یک پروفیل آلومینیومی سالم و خوب را خریداری کنید.

بسیاری از سایت های اینترنتی و یا مراکز فروش قطعات آلومینیومی نیز هر از گاهی تخفیف های شگفت انگیزی بر روی محصولات خود قرار می دهند و یا بسیاری از قطعات آلومینیومی که از سال های قبل در مغازه و انبار خود دارند را به قیمت همان سال به مشتری می فروشند که این امر سبب خریدی به صرفه و اقتصادی از طرف مشتری می شود.

البته که پروفیل ها هم انواع مختلفی دارند و همین موضوع باعث اختلاف قیمت انواع پروفیل می شود. همانطور که در بالا صحبت کردیم پروفیل ها انواع مختلفی دارند که شامل پروفیل های سنگین، پروفیل اس تی و کرونت و سبک می شود. پروفیل های اس تی قیمت بالاتری به نسبت دیگر پروفیل های آلومینیومی گفته شده دارند و پروفیل های سبک هم پروفیل های آلومینیومی ارزان قیمت بازار آلومینیوم شناخته می شوند.

مطالبی که در بالا گفته شد آن چیزی بود که شما باید در رابطه با آلومینیوم و پروفیل های آلومینیومی می دانستید. امید است که این مطالب سهم بزرگی در اطلاعات شما داشته باشد.